vidaXL retour: hoe werkt dat eigenlijk?

0 Shares
0
0
0

Bij vidaXL verkoop je alles voor huis & tuin. Ze verkopen het meest prachtige (en betaalbare) meubilair en dat zijn allemaal dingen die je wil hebben. Hoe dan ook is het een website die sinds langere tijd bestaan en al veel mensen hebben blij gemaakt met hun producten.

Maar, zoals dat ook bij talloze andere webshops geldt: soms valt een item toch niet helemaal in de smaak. In zo’n geval wil je, al helemaal als het om zoiets als een bank gaat, het retourneren. Hoe een retour verloopt bij vidaXL, lees je in dit artikel. We zullen het zo goed mogelijk te proberen vermelden, zodat jij er binnen een mum van tijd klaar mee bent. Fijn, he?

XLservice

Allereerst is het belangrijke informatie om te weten dat de retourservice van vidaXL bekend staat als XLservice. Deze service heeft dus niks te maken met de grootte van je product. Wij vonden het zelf eerst wat onduidelijk, dus vandaar deze opheldering. Nu zullen we verder gaan op de orde van de dag en dat is hoe je een retour in werking stelt.

Retour aanmelden

Bij veel online webshops die zoiets als kleding verkopen, meld je je aan via een retourportaal. De mensen van vidaXL doen dat op een net wat andere manier. Lees:

In plaats van je aan te melden, moet je je retour kenbaar maken. Dit doe je via één van de volgende opties:
– Chat met een medewerker via de webchat
– Vul het webformulier in
– Stuur een mailtje naar de klantenservice.

Vervolgens spreek je in de chat direct met een medewerker, stel je een mail op of vul je het webformulier in. Het is daarbij belangrijk dat je in alle gevallen rekening houdt met het leveren van de volgende informatie:

  • De reden van retourneren
    Ja, waarom wil je eigenlijk het product retourneren. Is het beschadigt, heb je de verkeerde kleur, past het toch niet in je huis, voldoet het niet aan je verwachting (en waarom dan niet), etc.?
  • De afmetingen van het pakket
    Omdat VidaXL moet weten of je het pakket kan opsturen via de post of dat het moet worden opgehaald, is het handig dat je de afmetingen van het pakket bij de hand houdt.
  • Eventuele foto’s
    Bij beschadiging wil je ongetwijfeld het product retourneren of zelfs omruilen. Hiervoor is het nodig dat je de beschadiging op duidelijke foto’s neerzet, zodat vidaXL de status kan controleren.

Opsturen of laten ophalen

Afhankelijk van de reden of het een groot pakket betreft of niet, zal je een verzendlabel krijgen of de mogelijkheid om een ophaalafspraak in te plannen. In beide gevallen is het retourneren gratis.

  • Verzending
    Je krijgt een verzendlabel, verpakt het pakket goed en plakt het verzendlabel op het pakket. Oude verzendlabels moeten verwijdert worden. Je gaat vervolgens naar het dichtstbijzijnde drop-off punt en stelt vidaXL op de hoogte van de verzending.
  • Ophalen
    Je hebt een afspraak gemaakt met een ophaaldienst. Jij bevestigt hierbij het aantal geretourneerde dozen, de afmetingen en het gewicht van dat alles. Vervolgens verpak je alle items in originele verpakking en verwijder je de oude verzendlabels. Wanneer de ophaaldienst je een bonnetje van bewijs geeft, stuur je dit door naar vidaXL.

In principe krijg je gewoon je geld terug als het artikel in de juiste staat weer retour is gedaan aan vidaXL. vidaXL kan overigens wel wachten tot het verwerken van de terugbetaling als je kenbaar hebt gemaakt dat het pakket onderweg is of tot het is afgeleverd aan hen. De terugbetaling wordt verwerkt op de manier waarop jij oorspronkelijk hebt betaald. In het geval van het gebruik van Klarna, wordt dit op de factuur verandert.

Belangrijke voorwaarden

En dan nog tot slot een aantal belangrijke voorwaarden om rekening mee te houden bij het retourneren van producten. We hebben het voor je op een rijtje gezet:

  1. Je hebt 30 dagen om de retour aan te melden (zichttermijn). Deze dertig dagen gaan in op de dag van ontvangst (door een derde). In die dertig dagen mag je het product alleen ‘gebruiken’ op de manier waarop je dat in een winkel zou doen. Van sommige producten is de zichttermijn langer, van anderen ontbreekt dit volledig. Kijk goed naar de voorwaarden van het product bij de aanschaf.
  2. Als je gebruikmaakt van het wettelijke herroepingsrecht, dan zijn de verzendkosten voor eigen rekening. Je krijgt overigens wel gewoon je geld terug als alles klopt en zal daar dus geen nadelen van ondervinden.
  3. Een aantal producten is op wat voor manier dan ook, niet te retourneren. Het betreft hier producten die snel zullen bederven tot aan maatwerk of gepersonaliseerde artikelen. De volledige lijst vind je in het voorwaardendocument van vidaXL.

Het is dus niet veel moeilijker dan anders om een retour aan te melden. Echter kan het wel wat meer voeten in aarde hebben en ben je niet altijd gegarandeerd op een volledige restitutie. Houd er rekening mee dat vidaXL graag haar klanten zo goed mogelijk wil behandelen. Hoewel je misschien het idee hebt dat je wordt tegengewerkt, is dat dus niet het geval.

De volledige retourvoorwaarden vind je op de website van vidaXL. Bij vragen dien je hun klantenservice te raadplegen, gezien wij niet meer informatie hebben dan de informatie die jij hebt kunnen opzoeken.

0 Shares
Ook interessant

Wc opknappen: 4 frisse tips

Het kleine kamertje waar velen komen, maar weinig wordt gesproken. Waar hebben we het over? Precies, het toilet…